zondag 19 december 2010

Over Pomanders en Kissing Bowls

















Afgelopen week wilde ik mijn oudste dochter nog iets meegeven voor de juf. Gewoon een zelfgemaakt aardigheidje voor de kerst. Wat te maken? Opeens herinnerde ik mij de sinaasappels met kruidnagels die mijn vader (!) altijd maakte als kerstgroet voor de buren. Die heerlijke typische kerstgeur, om nooit te vergeten. Even gebeld voor het 'recept'. Je neemt een sappige (hand)sinaasappel, kruidnagels, een sateprikker om de gaatjes voor te prikken en aan de slag!
Zo'n sinaasappel is leuk als decoratie op de kersttafel. Maar kon je van die sinaasappels ook geen Glühwein maken? Even Googelen op 'sinaasappel met kruidnagels'. Aha, dat leverde nog eens interessante resultaten op. Ik wil ze je niet onthouden!
  • Een sinaasappel met kruidnagels wordt ook wel een 'Pomander' genoemd... Nooit geweten!
  • Pomander komt van het Latijnse woord 'pomum ambrae' en het Franse woord Pomme d'Ambre. Ook wel Bisam-appel of amber-appel genoemd.
    Tot in de 18e eeuw werden bolvormige stukjes amber meegedragen in een ajour bewerkte gouden of zilveren reukbol (pomander) aan een ketting om de hals om reukjes te maskeren, om ziekten tegen te gaan of als parfum.
    Oorspronkelijk werden muskus, amber, hars en geparfumeerde oliën gebruikt, later werden appelsienen en citroenen gebruikt die vol gestoken werden met kruidnagels of gedroogde roosjes gebonden rond een wattenbol.
  • Een Pomander wordt dus ook wel met bloemen gemaakt. Je kent ze vast wel zo'n traditionele bol met bloemen en een lint eraan om op te hangen. Ze worden dan ook wel Kissing Bowls genoemd. Als surfend kwam ik erachter dat deze Kissing Bowls de trend zijn voor dit jaar als huwelijksboeket!
  • Een Pomander gemaakt van Mistletoe is zo'n traditionele Kissing Bowl. Wil je er een maken? Kijk dan eens op MarthaStewart.com voor de werkbeschrijving. Dat is nog eens een traditionele kerstdecoratie!
De leukste voorbeelden van pomanders (gemaakt van sinaasappels of bloemen) vind je door te googelen op afbeeldingen (zie foto hieronder).
Lees voor meer geschiedenis ook eens het artikel The Victorian Kissing Ball.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten